Hedera Helix
RIKSFÖRBUNDET

line decor
    Hem   •    Om Svensk Trädgård   •   Medlem   •   Förening   •   Kunskap   •   Tidningen   •   Kontakt
line decor

Katarina Dunér.    Foto: Sveriges Televisjon

Författaren och tv-producenten Katarina Dunér får Gösta Berg-medaljen för att hon bidragit till att uppmärksamma kulturhistoriskt värdefulla miljöer.

Foto: Sveriges Television

Alhambra i Andalusien. Första resmål i ett samarbete mellan Favoritresor och Svensk Trädgård: En trädgårdsresa i april 2008 med Lars Krantz som ciceron.

Foto: Favoritresor

Stockar

Några granstockar förankrade i marken med armeringsjärn blir en älskad balansbana.

Foto: Agneta Wendesten

Bockarna Bruse i byrålådor

Sagan om bockarna Bruse illustrerad av förskolebarn med odlingar i två byrålådor. Ur tidningen Hemträdgården, tema Dagisträdgården.

Foto: Agneta Wendesten

Västerås Trädgårdssällskap Årets Trädgårdsförening

Inger Karlsson och Lars-Olof Carlsson, medlemmar i Västerås Trädgårdssällskap, fick ta emot utmärkelsen ”Årets Trädgårdsförening” på Svensk Trädgårds Sommarmöte i Småland i augusti, då också Carl von Linné kom på besök i Anton Härders gestalt.

Foto MariAnne Widner

Kungliga Patriotiska Sällskapets Medaljörer 2007

På Riksförbundet Svensk Trädgårds Sommarmöte i Småland i augusti 2007 utdelades Kungl. Patriotiska Sällskapets medaljer för ”förtjänster om trädgårdsodling”. Carl von Linné, som i Anton Härders gestalt underhöll deltagarna, omges av medaljörerna: paret Michael och Lena Michaelsson, förvaltare på kulturreservatet Linnés Råshult, där de för trädgårdstraditioner från Linnés tid vidare, och Mia Apelqvist Alm, som utvecklat Ombergs plantskola och begreppet ”Läge för perenner”, samt Bo Rappne, som framgångsrikt driver Slottsträdgården Ulriksdal och också sprider kunskap om trädgård i tv.

Foto: MariAnne Widner
Lena och Michael Michaelsson, Medaljörer 2007

Lena och Michael Michaelsson, reservatsförvaltare på Linnés Råshult, får en av Patriotiska Sällskapets medaljer för ”förtjänster om trädgårdsodling”, som delas ut under riksförbundet Svensk Trädgårds Sommarmöte i Småland 11-12 augusti.  Det entusiastiska paret Michaelsson har varsamt väckt Linnés Råshult ur sin törnrosasömn och fört trädgårdstraditioner från Linnés tid vidare. Här syns de i Kålgården på Råshult med isop i förgrunden.

Foto: Lars Lundberg

Webbild | Dagspressbild | Magasinsbild

Helsingfors 07

Svensk Trädgårds medlemmar gör en trädgårdskryssning till mässan Vårens Trädgård i Helsingfors.

Silja

Webbild
Linnés brudkammare

På trädgårdsmässan i Helsingfors visas utställningen ”Linnés brudkammare” med foton av Pauline Snoeijs, som är professor i ekologisk botanik i Uppsala. Hon medverkar också i ett Linnésymposium på mässan.

Foto Pauline Snoeijs

Blompinnar

Att använda gamla persienner som plantetiketter, är en vinnande återbruksidé i Svensk Trädgårds tävling, som både Gunilla Magnusson, Lindfors Hemträdgårdsförening, Molkom, och Izabella Pettersson, Säfflebygdens Trädgårdssällskap, skickat in.

Foto: Eva Wirén, Riksförbundet Svensk Trädgård

Plåtkrona

Med en krona i plåt som skyddar och stöder dina små växter, blev Marie Lönnberg, Särö, en av vinnarna i Svensk Trädgårds tävling om bästa återbruksidéer för trädgården. ”Jag använde stora konservburkar ( 2,5 kg. hela skalade tomater) och öppnade burkarna både i botten och upptill (tomaterna blev en god tomatsoppa), och tog bort de vassa locken. Sedan tog jag ett tidningspapper i samma längd som omkretsen på burken, vek ihop det och klippte ett V (som blev sex spetsar när man vecklade upp pappret) ned till ungefär halva höjden. Rita av mallen med tuschpenna på burken och klipp ut med en plåtsax. Klipp inte för spetsigt längst upp utan låt den vikta kanten vara kvar som skydd längst ut på spetsarna. Vik ut spetsarna något och placera burken över växten. Klart! ”

Foto: Marie Lönnberg,
Kungsbacka Trädgårdsvänner

Fågelbad

En av vinnarna i Svensk Trädgårds tävling om bästa återbruksidéer för trädgården.
Ett cisternlock har blivit ett trevligt fågelbad i Lars och Birgitta Nilsson Walls trädgård i Landskrona. På bilden utan fåglar men pilfinkar och gråsparvar brukar ofta ha kul i det.

Foto: Lars Wall, Landskrona trädgårdsförening.

Svensk Trädgård,  Box 2966,  187 29 Täby    •    Besöksadress: Nytorpsvägen 34,  Täby        Telefon: 08-792 13 15    Fax: 08-792 39 53    •    © Riksförbundet Svensk Trädgård